© M. Bosse
De kabeltrein van Le TréportGeschiedenis

De kabeltrein van Le Tréport

Een bezienswaardigheid van dit kustplaatsje

Ontdekt u voor het eerst de kabeltrein of heeft u er al eens een ritje mee gemaakt? Vraagt u zich af hoe dit systeem van meer dan een eeuw de tijd heeft doorstaan? Lees dan hier het verhaal…

DE BOUW VAN DE KABELTREIN

De eerste kabeltrein van Le Tréport opent zijn deuren op 1 juli 1908 in het bijzijn van Gaston d’Orléans en zijn echtgenote Isabelle, de Graaf en Gravin van de stad Eu. De kabeltrein is zo populair dat er in de eerste maand meer dan tweeduizend retourtickets worden verkocht.

Het bijzondere idee voor een kabeltrein ontstaat omdat het niet mogelijk was om de elektrische tram van Eu naar Le Tréport door te laten rijden tot de wijk “Les Terrasses”, vanwege het grote niveauverschil van de rue de la Commune de Paris.

 

De werkzaamheden voor de bouw van het kabelsysteem beginnen in januari 1907 en duren anderhalf jaar. Er zijn slechts twee maanden nodig om de twee tunnels te graven. Tegelijkertijd worden er twee stations gebouwd. Een station boven, van baksteen met een metalen structuur, in de stijl van bepaalde treinstations en bovengrondse metrostations in Parijs. Het station beneden is groter en heeft een neo-byzantijnse stijl met terracotta gevelversieringen. Deze stijl is ook terug te zien bij de voorgevels van de tunnels, met wit en rood baksteen.

Destijds had de kabeltrein twee houten, gelakte wagons met vier compartimenten en bankjes, afgesloten met schuifdeuren. Er konden achtenveertig passagiers mee. De rit duurde twee minuten.

POPULAIR BIJ PARIJZENAREN

Het succes van de kabeltrein leidde tot de bouw van het Grand Hôtel Trianon. Rijke hotelgasten maakten gebruik van de kabeltrein om op een comfortabele manier bij het strand te komen, om te kunnen zwemmen in de zee.

Na 1914 blijkt de kabeltrein steeds minder rendabel. Er is veel personeel voor nodig en de vaste lasten zijn moeilijk terug te verdienen tijdens het vrij korte zomerseizoen. Tijdens de Tweede Wereldoorlog komt de kabeltrein in handen van de Duitsers en wordt pas bij de Bevrijding weer in gebruik genomen.

EEN NIEUW GEZICHT

Het duurt dan ook tot eind jaren ’50 voordat er een nieuwe kabeltrein in gebruik wordt genomen. Vanaf 1958 worden de oude wagons op rails vervangen door een gondellift met een kabelsysteem en tien gondels, die ook door de tunnels gaan. Helaas wordt de gondellift vaak stilgelegd vanwege de harde wind tussen het strand en de rotsen. Deze tweede kabeltrein wordt dan ook vanaf 1981 niet meer gebruikt.

HET BEHOUD VAN DE KABELTREIN

Lange tijd wordt er niet omgekeken naar de kabeltrein. In 1992 wordt de stad Le Tréport eigenaar van het monument. Er wordt gestart met een ambitieus project om de kabeltrein weer in gebruik te nemen. In april 2005 wordt de rots schoongemaakt en versterkt door beton te injecteren en ijzeren balken te plaatsen. Ook worden er nieuwe rails gelegd. De gewelven die een eeuw eerder door mensenhanden zijn uitgehouwen, zijn bewaard gebleven. De huidige kabeltrein wordt in 2006 ingehuldigd. Tijdens de rit kunt u het resultaat van alle werkzaamheden bewonderen, voordat u geniet van het schitterende panorama over heel de stad.